torsdag 15 januari 2015

SWEA, swedish womens eduactional associations


Hoppade av tunnelbanan en station tidigare bara för att gå lite längs med hamnen.


Provisorisk projektor för att visa bilder från Kiribati, en ö som ligger "relativt" nära Australien.

"SWEA, socialt och professionellt nätverk för kvinnor i Kanada". Det var de jag sysslade med igår. När man bor själv i en stad så gäller det att man anstränger sig lite för att knyta kontakter så igår tog jag mig till Kitslano för att lyssna på ett föredrag om Kiribati, ett land som många aldrig hört talas om. Värdinnan, Helena bodde där i drygt ett år för att förbättra kvinnornas situation och igår berättade hon om sina upplevelser. Jag bara satt där, lyssnade och kände mig otroligt bortskämd.

Människorna i detta land hade inte ens väggar till huset. 80 % av befolkningen är under femton år. Det finns endast en enda väg på hela ön. De har knappt vatten så att de räcker. Det är de tredje minst besökta landet i världen och där spenderade Helena 14 månader.Tuff tjej. Inspirerande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar