torsdag 11 december 2014

Oh boy what a day

Vinterkonsert på Salvadors skola
Jag har alltid funderat över vad hemmafruar egentligen gör hela dagarna. Speciellt när de flesta även har en städerska, trädgårdsmästare och nanny. Nu förstår jag.
De åker på bibelstudier, hälsar på sina väninnor, dricker te med sina föräldrar, tar ut hunden på en promenad, går på sonens vinterkonsert och hinner med lite shopping. Just like that.

Idag har jag alltså varit Heathers skugga. Först åkte vi till kyrkan för bibelstudier med hennes kyrkgrupp som bestod av enbart 80åriga damer med dålig hörsel men jag verkade gå hem hos dem.  Kanske gillade de att ha en frisk fläkt eller så var de bara glada för att jag sprang och fyllde på deras kakfat och kaffekoppar? Hur som helst, jag brukar gå hem hos gamla tanter och jag fick till och med en inbjudan att komma till ön Victoria under julledigheten.

Jag som inte ens gillar djur (aka jag hatar djur-särskilt hundar) tog till och med ut deras lilla hund Daisy på en promenad i regnet. Det var skönt att slippa vara trevlig och le hela tiden för ett tag och till min förvåning var det rätt så trevligt att ha lite sällskap.

Vi hann även titta förbi hennes föräldrar där vi drack te, åt fruktbröd med jordgubbsmarmelad och pratade om Sverige. Hennes föräldrar har varit i Sverige runt 20 gånger och de hade till och med dalahästar i deras vardagsrum. De var verkligen hur söta som helst, gammla, virriga och väldigt väldigt glada männsikor som kramade om mig som om jag helt plötsligt var deras egna barnbarn.

Efter att bara ha varit här i ett dygn känner jag mig mer välkommen än vad jag nånsin gjorde hos den förra familjen. Jag har till och med fått min egna julstrumpa som hänger över kakelugnen. Familjen är väldigt vänliga och vill väl. Kanske för att de är kristna. De ber bordsbön, går till kyrkan, läser lite ur bibeln och så. Deras son Salvador som är sju år,  är extremt smart, han kan prata flytande spanska och spenderar hans datatid på wikipedia istället för spelhemsidor. Tydligen är han nästan på gränsen till att ha asbergers, han är ett underbarn men kan knappt bygga lego.

Nu är jag helt slut. Känns som om jag lekt duktigt flicka hela dagen lång. Och mer av det lär det bli imorn. Och alla andra dagar här skulle jag tro. Tänk om jag kommer hem som värsta kristna tjejen med välkammat hår som gillar djur?
Ne Gud bevare mig väl.

Avlutar med att skriva, fan.
Bara för att jag kan.


1 kommentar:

  1. Hej Hjärtat
    Det känns lite som om du rör dig mellan ytterligheter, från svart till vitt i många bemärkelser:) Låter ändå som en högst uthärdlig tillvaro och att Victoria firar juli i Victoria låter ju logiskt!

    SvaraRadera