fredag 26 december 2014

En kanadensik jul.


Tycker att de allra första meningarna är förtjusande söta!



Utsikten från deras balkong

Elizabeth från Canada, Michael och Hetaher från England, Henry från Holland, jag från Sverige och Salvador från Californien.
Julhelgen har spenderats hos Heathers föräldrar, i ett helt underbart område cirka trettio minuter från oss. Ska jag vara helt ärlig var jag lite orolig inför denna högtid, jag menar det är ju trots allt min första jul utan min älskade syster, mamma, pappa och släkt. Men överraskande nog saknade jag inte Järvedsvägen det minsta. Kanske berodde det på att vi gick runt i pyjamas, spenderade mestadels av dygnets timmar i samma rum, att vinglaset ständigt fylldes på, en överlycklig sjuårig, pensionärer som skämde bort mig som om jag vore deras egna barnbarn, solsken utanför och att för att inte tala om glöggen! Jag kände mig helt enkelt som en del av familjen, inga konstigheter alls, precis som det ska vara.

Julen här i Kanada firas den 25 december. Vi åkte till Elizabeth och Michael redan på onsdagen och då fick jag äran att göra glögg. Rödvin, kanel, nejlikor, kardemumma, socker, apelsinskal och så klart lite rom för att få fart på herrskapet. De trodde att jag gjort glögg hur många gånger som helst men detta var faktiskt första gången. Tur att man åskådat mamma och pappa sedan man kunde krypa hur glögg ska tillredas för jäklar vad bra den blev. Till och med Henry som inte får dricka alkohol kunde inte hålla sig ifrån Heathers mugg. Med den starten visste ja att det skulle bli en bra jul.

05.30 torsdag morgon hör jag hur Salvador sakta smyger runt i huset och letar efter sitt paket som jag gömt under ett bord. Att rulla ut ett garnnystan i hela huset och vid ändan lägga ett paket är en tradition som vi gjort sedan jag var liten och självklart ville jag att Salvador skulle få prova. Inom kort vaknade resten av huset upp och vi började smått öppna lite julklappar. Jag måste faktiskt säga att hela julklappsöppnadet var lite utav en succé. Istället för att öppna allt på en gång tog vi det lugnt, ett paket här och sedan lite tedrickande, paus för lunch, ett till paket, sällskapsspel, champagne, liten promenad och ett till paket. Vi höll på hela dagen och det var mysigt. I all sin enkelhet, inga måsten var det en trevlig och minnesvärd dag. Visserligen var det ingen snö, pulkarace, mormors köttbullar och pappas julväst men vad gör det? Jag har fått upplevt en kanadensisk jul och en mycket trevlig sådan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar