måndag 27 maj 2013

Små historier


Turist javisst men efter en helg fylld av promenader, bussturer och tubåkande känner jag mig ändå rätt hemma här. Jag känner igen gatunamn och tunnelbanestationer, jag vet vilket håll vi ska gå åt bara på magkänslan och jag kan kläcka ur mig saker som "men var det inte här det museet låg och vi gjorde det här?". Ändå har jag bara varit här i London sammanlagt 11 dagar (plus/minus någon flygplatsvistelse här och där). Victoria har varit här i nio månader.

Det är fascinerande att komma på besök hos någon som man bott tillsammans med hela sitt liv, och få guidade turer i dennes nya hem. Det är så speciellt att få ta del av en annans nya vardag och få se alla nya stammishak, favoritområden och smultronställen. Att få höra om minnen och händelser som utspelat sig med personer man aldrig träffat på platser man aldrig hört talas om.

Jag har varit här i sammanlagt 11 dagar, varav det var 5 stycken denna gång, men jag har fått ta del av små historier som gett varje ny plats något att relatera till. Historier man normalt sett inte får ta del av om man åker en weekend till Englands största stad. Historier som gör att jag redan känner mig rätt hemma här.

/Josefine

1 kommentar: